Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení žákova záznamu o čtení: překlad z Constructing Meaning (Nancy N. Boyles)
1. verze překladu
Zajímavé jsou především ukázky žákovských odpovědí podle úrovně.
Přidávám svá kritéria. Jsou vypracovány z překladů a na základě zkušeností se zápisky žáků. Upozorňuji, že jsou měněna podle potřeby ročníků a přepracovávána. Jednodušší verzi je možné poskytnout žákům, aby věděli, za co jsou hodnoceni. Z kritérií lze odvodit i slovní hodnocení, např. Pokládáš různé druhy otázek, ale nesnažíš se reagovat na otázky spolužáků. Budu ráda, když se podělíte o zkušenosti.
Nově: Zjednodušená kritéria (aktualizace 7. 8. 2011)
Kritéria vycházejí z mých kritérií a kritérií příručky Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka
Žák sleduje, zda textu rozumí a vyjasňuje si:
- rozpozná, že slovu nebo myšlence nebo pasáži textu neporozuměl
- pozná, zda vyjasnění potřebuje, nebo může číst dál i bez něho
- význam neznámého slova vyjasňuje odvozením, rozložením, z kontextu (teprve když toto vyzkouší, ujistí se u spolužáka, u učitelky nebo ve zdroji – slovníku apod.)
- smysl nesrozumitelné myšlenky vyjasňuje vyslovením domněnek, odhadů (hypotéz) o smyslu
- domněnky, odhady (hypotézy) prozkoumává a využívá při tom vodítka v textu, svou dosavadní čtenářskou či životní zkušenost
Žák si klade otázky
- Položí otázku tázací větou nebo se startérem.
- Umí klást otázky k vyjasňování a ví, k čemu slouží.
- Umí klást hlubší otázky.
- Poslouchá otázky ostatních a přijímá je jako stimul k přemýšlení.
- Rozliší různé druhy otázek.
- Rozliší otázky zajímavé a důležité pro text.
- Pokouší se o odpovědi.
Žák určuje důležité informace:
- najde důležité informace (vzhledem k určitému cíli) – explicitní i implicitní
- vyhledá informace ve zřetelně členěném textu
- určí podstatné připomínky
- vysvětlí důvod svého výběru
- rozhoduje se, zda jsou informace důvěryhodné a zda je potřeba je ověřit
- nalézá informace, které se nacházejí na jednom místě v textu, tak na několika místech nebo ve více zdrojích
Žák předvídá:
- žák předvídá před čtením i během čtení
- předvídá děj, styl, náladu, téma, zprávu od autora
- předvídá z beletrie i odborného textu
- zdůvodňuje a ověřuje své předpovědi svými zkušenostmi i doklady v textu
- obměňuje své předpovědi na základě vývoje příběhu
Žák usuzuje (vyvozuje závěry):
- Z textu vyvodí závěr, který tam přímo není uveden.
- Závěry se opírají o text a o vlastní zkušenosti.
- Rozpozná záměr autora.
Žák propojuje informace v textu se svými znalostmi a zkušenostmi:
- rozpozná, jak to, o čem čte, souvisí s poznatky a zkušenostmi, které již má, případně jim odporuje
- využívá další strategie k vyvozování závěrů pro text
Žák si představuje:
- Vytváří představy s využitím všech smyslů žánrech, knihách určitého autora; tématech; určitých postupech; ilustracích; adaptacích literárních
- popisuje detaily.
- Popisuje, jak se jeho představy mění s vývojem textu.
- vyjadřuje, co se mu líbí a nelíbí a proč
- uvádí, co se mu (ne)líbí na žánrech, knihách určitého autora; tématech; určitých postupech; ilustracích; adaptacích literárních děl
- vyjadřuje, co se mu na textu líbí a proč, a co se mu nelíbí a proč; vyjadřuje se tak i o žánrech, knihách určitého autora; tématech; určitých postupech; ilustracích; adaptacích literárních děl (ty porovnává s předlohou)
Žák shrnuje:
- odliší důležité (hlavní) sdělení od dílčích informací vzhledem k cíli (účelu) čtení
- převypráví text vlastními slovy
- převypráví text v logickém sledu
- užívá pojmy a termíny vhodné pro daný text (zápletka, problém, rozuzlení)
- užívá klíčová slova z textu
- odliší to, co o postavách říká příběh, od (své) interpretace (např. vyplní tabulku postav)
- při samostatné četbě delšího textu čas od času rekapituluje, co už přečetl, a tím si ověřuje
- porozumění (vyšší úroveň)
Žák vytváří svou interpretaci textu:
- Vysvětlí, jak se změnilo jeho myšlení během čtení textu.
- Objasní, jak mu pomohly jednotlivé strategie.
- Vystihne hlavní myšlenku příběhu.
- Vyjádří, jaké poučení si z textu pro sebe odnáší.
- Rozpozná přiznané autorovy záměry – chtěl nás pobavit, informovat, přesvědčit, instruovat k něčemu.
- Odhaduje zastřené autorovy záměry a svoje závěry zdůvodňuje.
- Odhaduje, jak textu budou (mohou) rozumět různí čtenáři (např. pomocí metody poslední slovo patří mně).
- Hodnotí text.