Reflexe vyučování
Už na VŠ nám říkali, jak potřebné je reflektovat svou práci. Tenkrát bylo jedinou možností psaní deníku. Dnes nám technologie nabízí řadu jiných řešení. Článek 27 cest ke zvýšení své úspěšnosti ve vyučování pomocí reflexe předkládá sadu, ze které si můžeme vybrat podle libosti. Moje komentáře najdete v závorkách, tučným písmem jsou zvýrazněné ty způsoby, které se mi zamlouvají.
(http://www.clker.com/clipart-man-thinking-silhouette.html)
Blog - soukromý nebo veřejný
Fotografie - zachytit obrázek třídy, kdy se něco děje (Co takhle použít pinterest.com/. Spíše jsem fotila práci žáků, ale problém je udělat si čas a dát fotky na web. Nejlepší je mít k dispozici tablet a posílat rovnou.)
Včlenění - včlenit reflexi do svých hodin, zastavit se a přemýšlet o efektivitě práce
"Chat" - rozhovory o přestávkách, vysvětlit, co se dělo, a poslouchat, co si o tom myslí (Se žáky? Učiteli?)
Zastavení - zastavit vyučování a nechat mluvit žáky ve dvojicích o tom, co právě dělají
Pohled - dívat se na žáky během výuky, rozumějí tomu, co se učí?
Lepíky - zařídit si místo pro lepíky, kam budeme psát okamžité nápady. Později je reflektovat.
Prezentace - napsat o tom, co se děje ve třídě, odborný článek (Nemáme my pocit, že na to nejsme dost odborní?)
Partner - mít někoho, kdo ponouká k další reflexi (To, co se zdá nejvhodnější, je bohužel nejméně dostupné.)
Video - natáčet a reflektovat
Deník - klasika (s použitím Wordu, Google dokumentů, myšlenkových map...)
Kreslení - "vykreslete si" (zřejmě v představách), jak by mělo vyučování vypadat, po hodině porovnejte se skutečností
Komiks, karikatura - využít jakýkoli "umělecký" projev k zachycení situace ve třídě
Předvídání - předpovídat, co se stane, když udělám... Poté uvažovat nad tím, zda byla předpověď správná.
Obviňování - zahrát si hru na obviňování, koho ještě obviňujeme za svou výuku? (Velmi zajímavý nápad, který vlastně děláme neustále. Jen si možná neuvědomujeme, že existuje druhá strana mince.)
Komunikace - sdílet se svými kamarády, rodinou, na svých stránkách...
Výzkum - číst nové výzkumy
Otázka - zeptat se svých žáků, jak se vyučování daří
Tabule - vyhradit část místa na tabuli (nástěnce) pro své nápady a názory žáků
Jiný pohled - podívejte se na sebe očima žáků
Spojení - vstoupit do různých sítí a komunit (Vytvořit si vlastní osboní vzdělávací prostředí. Více v článku PLN: Učíme se navzájem, ostatně i odkaz na původní článek jsem získala z G+)
Účast - zúčastnit se konferencí a diskutovat o práci
Je úsměvné, že autor článku člení učitele na dobré a líné podle toho, zda reflektují (nebo obviňují). Čtenáři pochopí, že i tento článek je trochu mou vlastní reflexí, nekteré způsoby totiž již používám, některé bych použít chtěla, k některým cítím averzi a ptám se sama sebe proč. Možná jen není ta správná chvíle...