Skládačky v literatuře
Skládací organizéry
Také jste si v dětství rádi skládali historické stavby z Ábíčka? Hrady a zámky, auta... Trochu je člověku líto, že už se mu na takový koníček nedostává času. Nicméně potkat ve virtuálním prostoru Dinah Zike splní učiteli jeho sen, vrátí ho trochu do dětství a poskytne argument pro skládání a slepování v hodině.
Dinah Zike je autorkou několika publikací o tom, jak použít v sešitech různé skládačky. Její návody se staly hitem a Pinterest zaplnila spousta nápadů realizovatelných v jakémkoli předmětu. A zatímco tady už se pomalu mluví o lapboocích, jednoduché skládačky jako by zůstaly zapomenuty. Přitom právě ty jsou rychlé a oživí hodinu i sešit.
Sama Dinah Zike nazývá skládačky skládací organizéry (foldable organizers), protože vychází z předpokladu, že dítě při skládání a zapisování organizuje informace. Plusem je samozřejmě kinestetická stránka věci, alespoň pro ty děti, které rády stříhají, lepí a tvoří. Naopak pro ty, kteří jsou zvyklí v hodině jen poslouchat a pak opsat zápis z tabule, jsou organizéry utrpením.
Následující skládačky jsou určeny pro literaturu, popř. dílnu čtení. Každá z nich pro určitou čtenářskou strategii - shrnování (shrnutí důležitých informací), převyprávění (důraz je kladen na detaily příběhu), hledání souvislostí (porovnávání).
Pro shrnutí příběhu poslouží jednoduchá skládačka s novinářskými otázkami. U shrnování si musíme dát pozor, abychom vybírali jen ty nejpodstatnější informace.
Výsledek pak může po otevření vypadat nějak takto.
Pro shrnování lze využít i další jednoduchý organizér, tentokrát pomocí návodných slov. Slova se můžou lišit podle potřeby příběhu. (Např. Někdo, chtěl, ale, a tak, ale, nakonec)
Naopak pro převyprávění příběhu chceme, aby děti vyjmenovávaly epizodu po epizodě. Vynikající je pro tuto dovednost obrázek filmu. Mladší děti mohou místo psaní epizody kreslit.
Hledání souvislostí (porovnávání, propojování) normálně ve škole procvičujeme Vennovým diagramem. Nejinak tomu bude i tady. Stačí zapsat do jednoho kruhu jméno postavy, do druhého jméno naše, najít společné vlastnosti (do překrývající se části), vlastnosti typické pouze pro nás a pro postavu.
Ukázky ze šesté třídy:
Vzory ke stažení:
Náhledy fotografií ze složky Skládačky