Lapbooky v dílně čtení
Vedení dílen čtení s lapbooky (s obrázkovým návodem)
S lapbooky se roztrhl pytel. Ve svých hodinách je i já zkouším různým způsobem nějak uplatnit, zejména proto, že mám ráda různé skládačky. Letos jsem vyzkoušela lapbooky v dílně čtení. Jen jsem odmítla dát dětem volnost. Trvala jsem na tom, aby hodiny měly klasický řád dílen, tj. minilekce, moje modelování, jejich čtení, zápisky, sdílení. Zároveň jsem volila aktivity tak, abychom rozvjíjeli některé dovednosti a všímali si různých prvků příběhu. V průběhu tří měsíců jsem hledala cestu, jak na to.
Výhody:
- rozvoj tvořivosti
- vyhovuje dětem, které baví něco vyrábět
- děti spojení tvoření a čtení baví
- nádherné výstupy
Nevýhody:
- nutnost mít při sobě tři měsíce stejnou knihu
- pokud někdo často chyběl, některé skládačky musel dodělávat v jedné hodině a méně četl
- některé silnější knihy (např. To) zůstaly nedočteny
- některé aktivity se týkaly jen části knihy
Zkušenosti:
- nabídnout dětem organizér, ale netrvat na něm, děti bývají mnohdy nápaditější než učitel
- sdílení v hodinách jsme nestíhali, protož proběhlo jen několikrát v průběhu a hlavně v závěru
Plány jsem měla rozsáhlé. Nakonec jsem nejen z důvodu dlouhotrvající práce vybrala jen některé:
- Kdo, co, kde, kdy (základní údaje v příběhu)
- kde = prostředí
- kdy = doba
- Představy (strategie vytváření představ)
- Postavy
- kdo = hlavní a vedlejší postavy, role v příběhu
- skládačka postavy = vlastnosti, chování (podle metody tabulka postav)
- srovnání mých vlastností a postavy = Vennův diagram
- otázky k postavám (analytické a vyjádření čtenáře)
- zážitky postavy (příjemné a nepříjemné)
- dopisy (postavám, autorovi)
- Slovní zásoba (a styl autora)
- Věta, kterou si chci zapamatovat
- Hodnocení knihy
Návod ke stažení (více obrázků najdete v dokumentu)