Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co tedy učit?

O čtenářských kontinuích

article preview

O čtenářských kontinuích

Na svých kurzech ráda pokládám otázku, co musíme jako čtenářsky gramotní lidé umět. Většina učitelů v tu chvíli netuší, že otázka je téměř neřešitelná a že pokaždé skončíme seznamem seznamů dovedností čtenáře. Vlastně mi spíš slouží k tomu, abychom si uvědomili, co víme a co všechno nevíme. Protože když si nejsme jisti, co rozvíjet, těžko to můžeme dělat s jistotou profesionálů. 

Jako profesionálové se můžeme inspirovat testy PISA, testy PIRSL, definicí čtenářské gramotnosti panelu VÚP, čtenářskými strategiemi nebo čtenářskými kontinui. I když se tyto možnosti částečně překrývají, každá z nabízených variant obsahuje nějaká pozitiva navíc, třeba v míře zdůraznění nebo vysvětlení některých dovedností. 1 

Problémy v těchto seznamech vnímám (minimálně) tři. Zaprvé už tento výčet učitelům zamotá hlavu. Zadruhé řada z nich bude v přehledech dovedností vidět pouze teorii. Zatřetí dnešní svět se vyvíjí tak rychle, že jakýkoli popis nikdy nebude kompletní. A proto ti skuteční profesionálové stále zpřesňují a zpřesňují, co vlastně znamená číst. Učiteli se pak dostávají do rukou tzv. čtenářská kontinua, což jsou dlouhé popisy dovedností (a nejen dovedností).

mapa-uc.-pokroku.jpg

Takto jsem si vždy představovala mapu učebního pokroku. (Realita je jiná.)

 

V České republice jsou prozatím k dispozici kontinua tři (což nám situaci nijak neulehčuje):2

Mapy učebního pokroku (Scio) - jsou k dispozici ke stažení zdarma. Dokument obsahuje i další gramotnosti. Popisy pokroku jsou nejkratší z těchto tří variant, ale navíc obsahuje i zvlášť pojmenovanou úroveň čtení elektronických textů. Scio nabízí k jednotlivým úrovním aktivity, ke kterým získáte přístup po přihlášením školy do systému. Aktivity jsou prozatím zdarma.

Literární referenční rámec - je výstup z projektu, do kterého se zapojila Karlova univerzita. Rámec je rozdělen podle věku na 12 - 15 let a 15 -19 let. Popis toho, co by měl žák zvládat najdete v sekci didaktika, obohacením projektu je i výběr knih a posouzení jejich obtížnosti.

Čtenářské kontinuum (Nadace The Kellner Family Foundation) - je patrně nejdůkladnějším přístupem ke čtení obsahujícím i konkrétní příklady z hodin. Bohužel autoři ještě nedovolují přístup veřejný přístup. Přihlášení bylo přístupné těm, kteří se zúčastnili některého z kurzů Hany Košťálové. 

 

V roce 2018 vydal NUV dokument Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Dokument se dost blíží čtenářskému kontinuu PŠÚ. Doporučuji tedy prolistovat.

 

Co poradit učiteli, který i přes náročné pročítání chce proniknout do tajů gramotnosti? Osobně se snažím všechno pročíst a zpřehlednit si jednotlivé části sepsanými poznámkami. Získávám tak alespoň přehled, o čem si myslím, že "už to učím"3, s čím potřebuji pracovat (dohledat informace) a čemu nerozumím vůbec (prozatím uložit k ledu). Pokud se do této obdivuhodné práce pustíte, budu ráda za všechny přínosné připomínky.

ctenarska-kontinua.jpg

 

1 Např. definice VÚP explicitně uvádí postoj ke čtení, sdílení nebo metakognici, tj. přemýšlení o přemýšlení během čtení.

2 Podrobnější informace např. o australském kurikulu najdete v sérii článků Silvie Kratochvílové. Zajímavostí je, že americké Common Core Standards jsou dostupné pro tamější učitele i jako aplikace pro iPad a Android. Svůj RVP si tak vlastně vyučující můžou nosit v mobilu.

3 Dojem, že něco učíme, nemusí být správný. Např. vyhledávání informací otázkami typu "Jak se jmenuje hlavní postava?" nepokrývá celou škálu možností. Testy PISA obsahují několik úrovní této dovednosti podle obtížnosti.

Obrázky k článku byly vytvořeny pomocí aplikace easelly. (Mapa, Čtenářská kontinua)

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář