Co tedy učit?
O čtenářských kontinuích
O čtenářských kontinuích
Na svých kurzech ráda pokládám otázku, co musíme jako čtenářsky gramotní lidé umět. Většina učitelů v tu chvíli netuší, že otázka je téměř neřešitelná a že pokaždé skončíme seznamem seznamů dovedností čtenáře. Vlastně mi spíš slouží k tomu, abychom si uvědomili, co víme a co všechno nevíme. Protože když si nejsme jisti, co rozvíjet, těžko to můžeme dělat s jistotou profesionálů.
Jako profesionálové se můžeme inspirovat testy PISA, testy PIRSL, definicí čtenářské gramotnosti panelu VÚP, čtenářskými strategiemi nebo čtenářskými kontinui. I když se tyto možnosti částečně překrývají, každá z nabízených variant obsahuje nějaká pozitiva navíc, třeba v míře zdůraznění nebo vysvětlení některých dovedností. 1
Problémy v těchto seznamech vnímám (minimálně) tři. Zaprvé už tento výčet učitelům zamotá hlavu. Zadruhé řada z nich bude v přehledech dovedností vidět pouze teorii. Zatřetí dnešní svět se vyvíjí tak rychle, že jakýkoli popis nikdy nebude kompletní. A proto ti skuteční profesionálové stále zpřesňují a zpřesňují, co vlastně znamená číst. Učiteli se pak dostávají do rukou tzv. čtenářská kontinua, což jsou dlouhé popisy dovedností (a nejen dovedností).
Takto jsem si vždy představovala mapu učebního pokroku. (Realita je jiná.)
V České republice jsou prozatím k dispozici kontinua tři (což nám situaci nijak neulehčuje):2
Mapy učebního pokroku (Scio) - jsou k dispozici ke stažení zdarma. Dokument obsahuje i další gramotnosti. Popisy pokroku jsou nejkratší z těchto tří variant, ale navíc obsahuje i zvlášť pojmenovanou úroveň čtení elektronických textů. Scio nabízí k jednotlivým úrovním aktivity, ke kterým získáte přístup po přihlášením školy do systému. Aktivity jsou prozatím zdarma.
Literární referenční rámec - je výstup z projektu, do kterého se zapojila Karlova univerzita. Rámec je rozdělen podle věku na 12 - 15 let a 15 -19 let. Popis toho, co by měl žák zvládat najdete v sekci didaktika, obohacením projektu je i výběr knih a posouzení jejich obtížnosti.
Čtenářské kontinuum (Nadace The Kellner Family Foundation) - je patrně nejdůkladnějším přístupem ke čtení obsahujícím i konkrétní příklady z hodin. Bohužel autoři ještě nedovolují přístup veřejný přístup. Přihlášení bylo přístupné těm, kteří se zúčastnili některého z kurzů Hany Košťálové.
V roce 2018 vydal NUV dokument Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Dokument se dost blíží čtenářskému kontinuu PŠÚ. Doporučuji tedy prolistovat.
Co poradit učiteli, který i přes náročné pročítání chce proniknout do tajů gramotnosti? Osobně se snažím všechno pročíst a zpřehlednit si jednotlivé části sepsanými poznámkami. Získávám tak alespoň přehled, o čem si myslím, že "už to učím"3, s čím potřebuji pracovat (dohledat informace) a čemu nerozumím vůbec (prozatím uložit k ledu). Pokud se do této obdivuhodné práce pustíte, budu ráda za všechny přínosné připomínky.
1 Např. definice VÚP explicitně uvádí postoj ke čtení, sdílení nebo metakognici, tj. přemýšlení o přemýšlení během čtení.
2 Podrobnější informace např. o australském kurikulu najdete v sérii článků Silvie Kratochvílové. Zajímavostí je, že americké Common Core Standards jsou dostupné pro tamější učitele i jako aplikace pro iPad a Android. Svůj RVP si tak vlastně vyučující můžou nosit v mobilu.
3 Dojem, že něco učíme, nemusí být správný. Např. vyhledávání informací otázkami typu "Jak se jmenuje hlavní postava?" nepokrývá celou škálu možností. Testy PISA obsahují několik úrovní této dovednosti podle obtížnosti.
Obrázky k článku byly vytvořeny pomocí aplikace easelly. (Mapa, Čtenářská kontinua)