QR kódy v češtině
QR kódy tentokrát v literaturě
Možná to znáte. Chcete, aby děti našly určité cvičení na internetu, a tak musíte vysvětlovat, že mají najít stránky školy, přejít na stránky třídy, najít správnou rubriku a teprve pak kliknout na odkaz. Prostě zdržování. Teď nám ale stačí jedna jediná aplikace - QR čtečka na tabletech nebo mobilech dětí.
Ještě nedávno jsem tvrdila, že QR kódy nelze ve vyučování tvořivě využít. Situace se změnila ve chvíli, kdy jsem si uvědomila, že díky QR kódům se žáci velmi rychle dostanou ke cvičení, které jim ukážu. A nejen to. Začala jsem s chutí experimentovat.
Ohromnou pomůckou bylo, když jsem se naučila vytvářet několik QR kódů najednou. Např. v aplikaci QRExplore. Takto vygenerované kódy je snadné zkopírovat do Wordu a v hodině nalepit do sešitu. Děti pak samostatně nebo ve skupinách řešily jednotlivá cvičení a vpisovaly ke kódům počet chyb.
O něco rušnější aktivitu jsem vytvořila pro hodiny literatury, ve které děti měly za úkol doplňovat části textu. QR kódy totiž můžou ukrývat nejen URL adresy, ale i prostý text. Pozor si musíme dát na to, jak máme nastavenu čtečku QR kódů. Může se totiž stát, že se text na Androidu otevře rovnou v prohlížeči.
Pracovní list pro hodinu literatury obsahoval několik pojmů k opakování – pohádku, pověst, báji, bajku a epos. Každému heslu byl přiřazen nějaký obrázek, aby děti poznaly, kam načtený text doplnit. Pak už sami musely přijít na to, do kterého okýnka zápis vepsat. QR kódy s obrázky jsem rozložila po celé třídě, vždy dva ke každé odpovědi, aby kódů bylo dostatečně i pro velkou třídu.
koruna – pohádka
hrad – pověst
vlk – bajka
pegas – báje
hrdina – epos
Pracovní list ke QR kódům - žánry
Obrázky se dají vkládat do QR kódů, např. pomocí QRCodemonkey, a to buď z uložených obrázků, nebo z jejich URL adres. V mém případě z http://www.clker.com/. A výsledek hodiny? Děti aktivita bavila, dokonce ani nebyla tak hlučná, jak jsem očekávala. Rozladění byli pouze ti žáci, kteří by raději přijímali informace pasivně. A nadšená byla i kolegyně, která stejnou přípravu použila v šestce i v devítce.
A co dál s vytištěnými QR kódy, které odkazují na jedno cvičení? Dříve jsem tiskla jeden QR kód do lavice a pak vyhodila, někdo nechává QR kód promítnutý na interaktivní tabuli, po nedávno zhlédnutém webináři jsem se naučila, že ze svých sešitů můžeme udělat virtuální, když QR kódy nalepíme do sešitu. A tak se činíme.
Zajímavé odkazy:
Pepoušův nápadník: http://inapadnik.blogspot.cz/2014/09/qr-kody-mobily-ve-vyuce-qr-pepous.html
Co jsem vyzkoušela: http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=700 (Řešení matematických příkladů)
Co jsem vyzkoušela: http://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=2319 (prezentace k matematickým aplikacím)
QR kódy v hudebce: http://miloslavkhas.blogspot.cz/2016/04/hudebka-s-qr-kody.html
Moderní výuka: http://www.ipadvetride.cz/nudne-qr-kody/